Ju mer pengar en kund har investerat i en tjänst eller produkt, desto viktigare är det att de har tillgång till en pålitlig och snabb kundtjänst. Risken finns annars att företaget som erbjuder tjänsten eller produkten får dåligt rykte och stämplas som "inte värt pengarna". Detta gäller i allra högsta grad för casinobranschen – om ett casino uppfattas som opålitligt med en ohjälpsam kundtjänst sprids detta snabbt bland spelare och kundbasen utarmas hastigt. Därför är det viktigt att som casino ha en bra kundtjänst – och att som spelare leta efter en bra kundtjänst när man håller på att bestämma sig för var man vill spela.
Vad är det då som särskiljer bra kundtjänst? Nedan tar vi upp några punkter som man bör ta i beaktning när man utvärderar ett casinos kundtjänst.
Kundtjänsten bör tala samma språk som du gör. De flesta internationella nätcasinon erbjuder support på engelska och många svenskar är bra nog på engelska för att känna sig bekväma med det. Tekniska detaljer kan dock vara enklare att diskutera på sitt modersmål för att minska risken för missförstånd. Känner du dig alltså inte helt hundra på engelska är det bäst att leta efter ett casino med svensk personal – det finns många bra svenska aktörer.
De allra flesta som spelar på casino gör det inte på arbetstid, det vill säga mellan klockan åtta och fem. Därför är det inte bra om casinot du väljer endast har kundtjänst tillgänglig mellan dessa tider. Det allra bästa är att välja ett casino som har kundtjänst tillgänglig dygnet runt, då kan du vara säker på att alltid få hjälp. Var dock uppmärksam på vilka tider support finns tillgänglig på just ditt språk; i vissa fall har casinot bara engelskspråkig personal tillgänglig dygnet runt. Näst bäst är de casinon som har öppet då du spelar. Spelar du bara poker klockan fem på morgonen gör det alltså inget om kundtjänsten stänger redan vid sex på eftermiddagen.
Det finns flera olika sätt att komma i kontakt med ett casinos kundtjänst. De allra flesta erbjuder live chatt och det är också ett mycket smidigt alternativ som gör att du direkt kommer i kontakt med supporten. Dessutom är det kostnadsfritt. Alla casinon erbjuder också kontakt via mail som är ett bra alternativ om du behöver fråga något som inte är särskilt brådskande. Många casinon erbjuder även support via telefon och föredrar du att kommunicera på det sättet är dessa ett bra val. Färre är de aktörer som erbjuder kundtjänst via fax, men så är det inte heller troligt att särskilt många kunder kommer att vara i behov av detta supportsätt.
Ett casino kan erbjuda de språk, öppettider och kontaktsätt som du önskar, men det betyder fortfarande ingenting om de aldrig svarar när du kontaktar dem. För att få reda på om casinot är snabba på att svara eller inte bör du läsa omdömen, gärna så många som möjligt. Som med allt annat är det oftast spelare som haft en dålig upplevelse som är snabbast att kritisera. Därför är det bra att själv vara lite kritisk när du läser omdömen online. Är det dock så att ett casino konstant förhalar svar och förskjuter utbetalningar kommer det snabbt att framgå.